tytul: Manipulacje przy tworzeniu raportów środowiskowych – przykład Kowartytul: Europejska Nagroda NATURA 2000tytul: Problemy ze spójnością sieci Natura 2000 na przykładzie ochrony wilka szaregotytul: Polsko-słowacka współpraca przy restytucji niepylaka apollotytul: Organy ochrony środowiska tytul: Ustanowienie celów działań państwa w zakresie ochrony środowiska tytul: Klasyfikacja głównych instrumentów ochrony środowiska cz. Itytul: Klasyfikacja głównych instrumentów ochrony środowiska cz. II

Przyczyny przestrzegania i nieprzestrzegania porozumień międzynarodowych z zakresu ochrony środowiska

Na efektywność umów międzynarodowych (w tym z zakresu ochrony środowiska), jak i prawa w ogóle składają się różne czynniki:

·         jakość konkretnego dokumentu (umowy),

·         międzynarodowy stosunek do podejmowanych zagadnień,

itd.

opublikowano 21 sierpnia 2014r.

Na efektywność umów międzynarodowych (w tym z zakresu ochrony środowiska), jak i prawa w ogóle składają się różne czynniki:

·         jakość konkretnego dokumentu (umowy),

·         międzynarodowy stosunek do podejmowanych zagadnień[1] (w tym stosunek instytucji finansowych, warunkujących wydanie środków finansowych na realizację przedsięwzięć od spełnienia przez te przedsięwzięcia wymagań ochrony środowiska),

·         rodzaj podejmowanych zagadnień,

·         sytuacja wewnątrzpaństwowa w skład, której zaliczyć można:

·        odpowiedni poziom zainteresowania („woli politycznej”),

·        faktyczną możliwość przestrzegania powziętych zobowiązań.

Z powyższych czynników na poziomie każdego państwa wynikają następujące działania, które wpływają na efektywność umów międzynarodowych:

- przyjęcie właściwych aktów prawnych,

- koordynacja działań pomiędzy poszczególnymi aktorami (organami władzy publicznej, organizacjami pozarządowymi, społeczeństwem, mediami, biznesem, nauką itd.),

- finansowanie,

- promowanie i edukacja,

- stosowanie wewnątrzpaństwowej kontroli przestrzegania, zachęt i sankcji.

Jak pokazują odpowiednie badania, na poziomie poszczególnych państw ważne też są poziomy demokracji oraz rozwoju ekonomicznego. Pierwszy czynnik daje społeczeństwu szersze możliwości kontroli działań władzy publicznej i wywierania wpływu na jej działania (poprzez specjalne procedury udziału społeczeństwa, jak również poprzez stosowanie niezawisłej kontroli sądowej) w czasie, gdy należyty rozwój ekonomiczny zapewnia środki niezbędne dla zabezpieczenia przestrzegania porozumień międzynarodowych.

Dla przestrzegania porozumień międzynarodowych z zakresu ochrony środowiska ważne są też uwarunkowania organizacyjne, czyli budowa i funkcjonowanie organów administracji z zakresu ochrony środowiska. Najogólniej rzecz ujmując, rozdzielenie kompetencji z zakresu ochrony środowiska pomiędzy centralne organy władzy publicznej wyglądać może dość rozmaicie: od „superresortu” środowiskowego, skupiającego wszystkie kwestie związane z ochroną środowiska oraz niektóre pokrewne, przez wyspecjalizowany organ ds. ochrony środowiska (z wyłączeniem funkcji gospodarczych) aż do rozczłonkowania tych kompetencji pomiędzy różnymi organami centralnymi[2]. W celu przeanalizowania roli rozwiązań instytucjonalnych a innych ważnych wewnątrzpaństwowych czynników przestrzegania porozumień międzynarodowych skorzystajmy z dwóch poniższych przykładów. Amerykański naczelny organ ochrony środowiska - Agencja Ochrony Środowiska (EnvironmentalProtectionAgency) jest raczej wyspecjalizowanym organem ds. ochrony środowiska, a brytyjski Department of the Environment bardziej przypomina „superresort” środowiskowy (ponieważ jest on odpowiedzialny też za system planowania przestrzennego oraz nadzór nad administracją lokalną)[3]. Chociaż stosowane od lat w tych krajach podejścia do roli naczelnego organu ochrony środowiska są przeciwne sobie, w obu państwach poziom zapewnienia ochrony środowiska i przestrzegania umów międzynarodowych w tym zakresie jest dość wysoki. Oczywistym jest to, że ekonomia oraz demokracja obu wspomnianych anglojęzycznych państw są wysoce rozwinięte.

 

 


[1]Dowodem tego, między innymi, jest rozwój prawa ochrony środowiska na świecie i znaczący wzrost przestrzegania umów międzynarodowych z tego zakresu, dostrzegany pod koniec lat 80-tych XX w., kiedy to kwestie ekologiczne zyskały szerokie uznanie na płaszczyźnie międzynarodowej.

[2]Ochrona środowiska. J. Boć, K. Nowacki, E. Samborska-Boć, Kolonia Limited, 2004, s. 221-222; Prawo ochrony środowiska..., s. 105-108, 112-114.

[3]Prawo ochrony środowiska.Podręcznik, J. Jendrośka, M. Bar, Centrum prawa ekologicznego, Wrocław 2005, s. 107-114.