tytul: Ogólna charakterystyka skutecznego sposobu powiadomienia tytul: Metody na poinformowanie społeczeństwa według Konwencji z Aarhus, dyrektywy EIA i ustawy ooś.tytul: Ogólna charakterystyka publicznego ogłoszeniatytul: Korzystanie z mediów jako metoda ogłoszenia publicznego tytul: Indywidualne powiadomienie tytul: Pojęcie regionu biogeograficznego w sieci Natura 2000tytul: Natura 2000 w regionie kontynentalnymtytul: Natura 2000 w regionie alpejskim

Zamieszczanie ogłoszeń w bezpośredniej bliskości do miejsca realizacji planowanej działalności

Kolejną metodą na ogłoszenie publiczne w rozumieniu Konwencji z Aarhus jest zamieszczanie ogłoszeń w bezpośredniej bliskości do miejsca realizacji planowanej działalności (np., na widocznym miejscu ogrodzenia lub wskazującym znaku, umieszczonym w miejscu planowanego przedsięwzięcia).


 

opublikowano 8 września 2014r.

Kolejną metodą na ogłoszenie publiczne w rozumieniu Konwencji z Aarhus jest zamieszczanie ogłoszeń w bezpośredniej bliskości do miejsca realizacji planowanej działalności (np., na widocznym miejscu ogrodzenia lub wskazującym znaku, umieszczonym w miejscu planowanego przedsięwzięcia[1]).

Ogłoszenia publiczne mogą zostać ulokowane również w miejscach, w których często bywa miejscowa społeczność (np., sklepy i centra handlowe, poczta, miejsca kultu religijnego (np. kościoły), szkoły, przedszkola, hale sportowe, przystanki autobusowe, miejsca spotkań dla grup zmarginalizowanych, boiska sportowe, itp.[2]).

Miejscem właściwym jest też publicznie dostępne tablicy ogłoszeń organu władzy publicznej właściwego do podjęcia decyzji[3].

Dyrektywa EIA stanowi, żeinformowanie społeczeństwa możliwe jest również, na przykład, „poprzez rozlepianie plakatów w określonym promieniu[4].

Podobną do poprzednich metodą jest przewidziane w ustawie ooś „ogłoszenie informacji, w sposób zwyczajowo przyjęty”:

-  „w miejscu planowanego przedsięwzięcia[5],

- „w miejscowości lub miejscowościach właściwych ze względu na przedmiot postępowania[6],

-    „w siedzibie organu właściwego w sprawie[7].

Stosowanie środków elektronicznych we właściwych przypadkach zalecane jest w dyrektywie EIA[8], w Aarhus Convention Implementation Guide[9] i wMaastricht Recommendations[10]. W ustawie ooś wspomina się o udostępnieniu informacji na stronie Biuletynu Informacji Publicznej, organu właściwego w sprawie[11].

Jeśli chodzi o zamieszczenie ogłoszenia na stronie elektronicznej wnioskodawcy, podobnie jak w przypadku tablicy ogłoszeń, może to być tylko środkiem dodatkowym.

Niewątpliwie, środki elektroniczne posiadają te atuty, że są terminowymi, w krajach, gdzie większość społeczeństwa korzysta z Internetu mogą dotrzeć do szerokiego kręgu odbiorców (w tym potencjalnie zainteresowanych udziałem w postępowaniu). W Polsce, na przykład, niezbędna dokumentacja sprawy często jest dostępna na stronie internetowej właściwego organu władzy publicznej[12]. Jednocześnie są one nieskuteczne w powiadomieniu osób, nie korzystających z Internetu lub rzadko z niego korzystających.

Z powyższego wynika, że aby być skutecznym publiczne ogłoszenie powinno spełniać pewne wymagania. Mianowicie, jego rodzaj, rozmiar, miejsce i czas powinny zapewniać skuteczność przekazywanego powiadomienia, co oznacza dotarcie powiadomienia do jak najszerszego grona odbiorców z pośród osób, mogących być zainteresowanymi udziałem w postępowaniu.



[1]Maastricht Recommendations, s. 24.

[2]Ibid, s. 23.

[3]Maastricht Recommendations, s. 23.

[4]Art. 6 ust. 5 dyrektywy EIA. 

[5]Art. 3 ust. 11 ustawy ooś. 

Ogłoszenie na tablicy ogłoszeń w siedzibie urzędu będzie skuteczne w społeczeństwach pielęgnujących tradycyjny styl życia, czyli załatwiającym sprawy w urzędzie osobiście i w miejscowościach gęsto zaludnionych (Instytucja „powiadomienia społeczeństwa” w świetle wymagań prawa wspólnotowego, s. 87-88).

Przy tym zamieszczenie ogłoszenia na tablicy ogłoszeń wnioskodawcy (będącego podmiotem publicznym czy prywatnym) może być tylko środkiem dodatkowym w stosunku do ogłoszenia na tablicy ogłoszeń organu właściwego do podjęcia rozstrzygnięcia.

[6]Jako dodatkowy środek w przypadku gdy siedziba organu właściwego w sprawie mieści się na terenie innej gminy niż gmina właściwa miejscowo ze względu na przedmiot postępowania (art. 3 ust. 11 ustawy ooś). 

[7]Art. 3 ust. 11 ustawy ooś. 

[8]Art. 6 ust. 2dyrektywy EIA. 

[9]Aarhus Convention Implementation Guide, s. 133. 

[10]Maastricht Recommendations, s. 23.

[11]Art. 3 ust. 11 ustawy ooś. 

[12]Aarhus Convention Implementation Guide, s. 141.